Som arbetsgivare måste du hela tiden säkerställa att ditt företag ligger i framkant på arbetsmarknaden. Allt för att kunna växa mer och mer. Som arbetstagare är det viktigt att du besitter just den senaste kunskapen inom ditt område så att du med din kompetens kan bidra till att både du och det företag som du arbetar vid växer i önskad riktning. För både arbetsgivare och arbetstagare är det därför viktigt med upskilling och reskilling. Vi berättar mer i denna artikel om vad dessa begrepp innebär och hur du kan tänka.
Vad är upskilling respektive reskilling?
Ibland gäller det att hänga med i de senaste begreppen och då kanske du har undrat vad det betyder att upskilla & reskilla medarbetare? Egentligen är det ett modernare sätt att se på kompetensutveckling och vidareutveckling av medarbetare. Om man ska titta närmare på respektive begrepp så handlar upskilla om att medarbetaren stannar i sin roll på företaget men kompetensutvecklas och lär sig nya färdigheter. Med reskilla så byter medarbetaren roll i företaget efter en vidareutvecklingsinsats. Man kanske omskolas eller på annat sätt ges möjlighet till nya färdigheter. Begreppet kompetensutveckling som vi använt länge sätter mer fokus på själva insatsen medan upskilla och reskilla även inkluderar vad den nya färdigheten leder till, nämligen stanna i rollen eller byta.
Employer branding
Att strategiskt använda upskilling respektive reskilling i sitt företag är numer helt avgörande ifall ett företag kan överleva på marknaden. Allt handlar om att locka till sig de bästa kompetenserna som finns för att vara på framkant. Detta bygger på att potentiella medarbetare vill börja arbeta hos just ditt företag. I ditt employer branding arbete som företagare är upskilling och reskilling oerhört viktiga för potentiella medarbetare att höra vad de har för möjligheter till utveckling när de väl är anställda. Likaså för de som redan är medarbetare. De vill se möjligheter inom det företag de har valt att arbeta hos.